08.jun.2006 @ 10:06:59

Streik og lisens

Postet av: Tanja Storsul.

NRK-streiken er over. NRK-journalistene er tilbake på jobb, og nyhetssendingene er på plass igjen.

I løpet av den uka streiken har vart har mange av oss blitt bedre kjent med det kommersielle radiotilbudet. Morgenritualet er endra fra NRKs nyhetssendinger til P4 og Kanal24. De private kanalene gleder seg over rekordhøye lyttertall og håper dette er starten på en gullperiode for kommersiell radio. Kanskje er det det. Men mange av oss puster også letta ut når streiken nå er over, og skrur radioen tilbake til NRK.

Valgfrihet er viktig. En miks av private kanaler og NRK gir oss en slik valgfrihet. De som vil kan velge bort NRK - mens de av oss som vil slippe reklamelyd ved frokostbordet kan høre på NRK. Uten NRK har vi ikke denne valgfriheten.

Dermed har streiken gitt oss en nyttig påminning om lisensens betydning. I Norge er NRK-lisensen knytta til fjernsynet. Alle som har en fjernsynsmottaker skal betale lisens. Derfor kalles lisensen ofte fjernsynslisens. Men - lisensen betaler ikke bare fjernsynet. Lisensen betaler også for NRKs radiotilbud. På grunn av lisensen har vi ikke bare fjernsyn, men også radio uten reklame. Dette gir oss et rikere medietilbud. Uten NRK og lisensen ville også radiotilbudet vært mye smalere.

Kommentarer:
Postet av: Meg

....VRØVL........

08.jun.2006 @ 11:57:06
Postet av: Einar

Tror ikke noen er uenig med deg i at lisensen gir et mer variert tilbud. Spørsmålet er om jeg skal betale for at du får et mer variert tilbud. Burde ikke du betale det selv.
De som ønsker film på tv uten reklame må betale i stort mon til CanalDigital og Viasat. Er det noe mer rimelig at de som vil se underholdningsprogramer må betale godt for det også.
I en tid da NRK seeren blir stadig eldre, og "rikere" er det på tide at de unge slipper å betale for deres moro. Vi bruker nok statsstøtte på at dere skal kunne gå på teater og andre ting. Hegn dere gamlinger.

Med det digitale bakkenettet vil det være enkelt å gjøre det slik at kun de som ser på NRK, betaler for driten

08.jun.2006 @ 11:59:25
Postet av: Ritchey

Fortsatt så skjønner jeg ikke følgende: Hvorfor vi må betale så mye, og at noen kan synes det er rettferdig at andre skal betale for deres tilbud.
Jeg forstår de som ser på NRK, men er ikke en av dem. Naturligvis synes jeg det er for dumt at man skal bli påtvunget en slik avgift.

08.jun.2006 @ 11:59:57
Postet av: Ritchey

Videre må jeg spørre hvor pengene til disse lønnsøkningene skal komme fra.. øke lisensen igjen kanskje?
Det er ikke rettferdig! Jeg kan ikke skjønne at disse "statlige" ansatte i NRK skal kunne sammenligne seg med private foretak - det er jo helt bort i natta. Hva blir det neste... at andre statlige kontorer begynner å sammenligne seg med det øvrige næringsliv? Ikke noe godt kommer ut av det, og reaksjonene er ikke så vanskelige å se av alle leserinnleggene man finner om dette.

08.jun.2006 @ 12:06:59
Postet av: Johan

Det kan ogsaa stilles andre spoersmaal ved lisens:

1. Skal en lisensbetalt kanal vaere budgiver paa meget kommersielle programtilbud (som fotball), noe som er med paa aa skru prisen i vaeret for kommersielle kanaler?
2. Naa naar digitalTV er paa vei inn, burde NRK bli betalkanal saa en frivillig kan velge om en vil at reklame skal finansiere underholdningen eller om en vil betale for aa slippe reklame?
3. Er det riktig at det er lik lisens naar det er mange som ikke faar inn hele NRKs programtilbud (e.g nrk2), de betaler jo i praksis for en vare de ikke faar?

08.jun.2006 @ 12:10:38
Postet av: Johan

Til Ritchey, det kan komme en god ting ut av det: "Vi nedbemanner, dere har sparken", men det er vel tvilsomt....

08.jun.2006 @ 12:14:52
Postet av: Gunnar Wefring Larsen

Lurer på hvor du har befunnet deg! Slipper reklame til frokost, mulig det, men NRK radio skuffer. Under OL som skal være reklamefri, presterte NRK å sende reklame foran hver øvelse med rekalme for et plankefirma og en bank. Nå når fotballen ruller, og man kanskje vil gå en tur, innledes hver omgang med reklame!
Å blogge om at endelig er NRK radio tilbake og vi slipper rekalme er tull!
Hilsen Radiolytter med avknapp til reklame.

08.jun.2006 @ 12:28:49
Postet av: Konservativ

Kjipt at streiken er over, jeg hører på P1 og P3 og begge kanaler har hatt merkbart bedre programmer den siste tiden. Synes forøvrig ikke at NRKs journalistikk er mer objektiv eller kritisk enn andres. Samme sportsjournalist-vinklingen overalt.

08.jun.2006 @ 12:48:46
Postet av: ompa

NRK er ikke noe annet enn blodrød propaganda. Det har vært herlig med streiken og en unik mulighet til å plukke frem de gamle platene og lytte til musikk.

08.jun.2006 @ 13:30:38
Postet av: Svein

Ritchy skrev: "Det er ikke rettferdig! Jeg kan ikke skjønne at disse "statlige" ansatte i NRK skal kunne sammenligne seg med private foretak - det er jo helt bort i natta. Hva blir det neste... at andre statlige kontorer begynner å sammenligne seg med det øvrige næringsliv?"

Hvilken verden bor du i? Det skjer jo på masse områder allerede? Sykepleiere tar jobber som flyvertinner, leger går fra offentlige sykehus til private, lærere fra offentlige skoler til private eller til firmaer som trenger kompetanse inne opplæring, advokater går fra påtalemyndigheten til private advokatfirmaer. Ditto med etterforskere, forskere, økonomer, forhandlere osv.

Om du ikke har oppdaget det så er kapitalismen sterkt tilstede i Norge. De som er gode blir etterspurt.

08.jun.2006 @ 13:40:16
Postet av: Brennodden

Nå må dere ALLE skjønne at lisens er en fjernsynsskatt mellom norske borgere og STATEN. Når du kjøper et apparat (fysisk) så skal du betale lisens. Uavhengig om du får inn NRK's kanaler. Er du heldig får du inn NRK2 også. Denne loven om lisens ble fastsatt flere titalls år siden. Den betyr ikke et kundeforhold direkte mellom NRK og mottager slik som feks Canal digital har. Derfor må norske borgere evt klage til sittende Storting om du vil gjøre noe med avgiften for flatskjermen din - ikke NRK!

08.jun.2006 @ 13:41:10
URL: http://nrk.no
Postet av: Svein

Gunnar skrev: "Under OL som skal være reklamefri, presterte NRK å sende reklame foran hver øvelse med rekalme for et plankefirma og en bank. Nå når fotballen ruller, og man kanskje vil gå en tur, innledes hver omgang med reklame!"

I mine ører er det stor forskjell på å høre at programmet er sponset av et eller annet firma (som tar fire sekunder), og 5-10 minutter DUSTETE reklamer for alt mellom himmel og jord. Mens norsk TV-reklame er på et ganske høyt nivå, så står det jaggu dårlig til i radioreklamen. Etter å ha hørt på Kanal24 i noen dager så må jeg si at de spiller bra musikk, har endel flinke programledere, men hjelp! for en bråte med elendige reklamer. Har samme effekt som pensjonistmusikken P1 sender: Kaste seg mot av-knappen. Så Er enig med de som sier P1 har hatt bedre musikk i streiken.

08.jun.2006 @ 13:43:58
Postet av: Meg også

Jeg tror behovet for en allmennkringkaster vil øke fordi:

1) Med de digitale mulighetene kommer også mulighetene for å fjerne reklame. Det medfølger at reklamebransjen vil finne andre muligheter som produktplassering. Programmene i kommersielle kanaler kommer i større grad til å bli en symbiose av innhold og "skjult" reklame.

2) Hva gjelder dekningen av nyheter er det mange som allerede har tilgang til kanaler som Fox News. Makan til unøytrale vinklinger og politiske føringer skal man lete lenge etter. Med tunge eiere som bestemmer hvordan en nyhet skal formidles forvrenges sannheten til deg og meg som lytter/ seer til det usanne. At NRK fortsatt er et "propagandasenter" for de røde er jeg ikke enig i. Det er ikke mer enn 3/4 år siden Brennpunkt avslørte samtaler mellom Haga og Simonsen i LO.

3) Reklame og hensynet til eierne vil bevisst eller ubevisst legge føringer for det som "avsløres". Dersom saken gjelder eier eller stor kunde vil det taes kommersielle hensyn når det vurderes om avsløringen skal kringkastes.

3) Som pappa for 6-åring mener jeg NRK er uvurderlig. Å være sikret reklamefritt, trygt og godt barne-TV er gull verdt når alternativet er TV3 og annet fjas.

Så noen andre momenter ved den digitale utbyggingen. NRK2 vil bli tilgjengelig for absolutt alle ved utbyggingen. Det ville den ikke blitt ved opprusting av det analoge nettet - noe som er like dyrt som den digitale løsningen.

Dessuten vil vi få tilgang til et bilde som er krystallklart av fantastisk kvalitet. Dette er ikke en endring for nerder men som du og jeg får betydelig glede av.

Siden NRK er en av mine konkurrenter kan jeg bekrfte at de har timepriser som matcher kommersielle aktører. Jeg vet ikke hvordan Bernander har fått dette til, men de produserer sinnsykt mange timer på både radio og TV til priser som er konkurransedyktige i markedet.

Og for dere som bare irriterer dere - NRK har et helt konkret oppdrag fra staten Norge som heter allmennkringskasteroppdraget. Les dette først og vurder deretter hvorvidt NRK er noe dritt. Så langt jeg kan se oppfyller de oppdraget på en god måte.

PS! P3 har MYE god musikk!!!

08.jun.2006 @ 14:14:05
Postet av: Magne

Nesten forundelig at ikke skribenten har gledet seg over tilbudet fra Sveriges radio, sr.se. Reklamefritt og et bredere utvalg enn hva NRK kan by på. Journalister som kan sitt fag og viser det.
Tilsvarende på fjernsynsfronten, mer balansert og mer dyptgående journalistikk. Selvsagt har svenskene fordel av å være mange fler til å dele regningen, men det forklarer ikke alt.

Trist at de streikene ga seg så fort - dette kunne blitt spikeren i kisten, men håpet er som kjent alltid lysegrønt.

En ide å ha en folkeavstemning om lisens / finansieringsordning kanskje.

08.jun.2006 @ 17:06:07
URL: http://stenggiftfabrikken.nu
Postet av: NJ

NRK er ikke et felles gode, og skal således ikke finansieres over skatteseddelen, for mange er det nok et felles onde, noe som gjør denne "snikskatteen" enda værre. At skribenten her er såpass sterk knyttet til statlige kanaler og statlig tilbud, er ikke mitt problem. At du vil at staten skal gi deg din morgenstemme hver morgen uten reklame, vil ikke jeg betale for. At du vil se på NRK er ikke mitt konsum, det er ditt. Lisenses viktighet er oppskrytt. Den koster å innkreve, den skaper misnøye blandt normenn samt at den slik jeg ser det er i strid med EØS-regelverket. Dersom du virkelig mener at lisensen er rimelig, foreslår jeg at du høvler over noen av sos-øk bøkene dine kolleger har skrvet(les; SV-fakultetet på Blindern).

08.jun.2006 @ 19:37:28
Postet av: Thomas

Svein skreiv:
I mine ører er det stor forskjell på å høre at programmet er sponset av et eller annet firma (som tar fire sekunder), og 5-10 minutter DUSTETE reklamer for alt mellom himmel og jord.


Det er snakk om prinsipper, skal man tillate reklame bare til noen? det gjør de små reklameplassene på en ellers reklamefri kanal bare enda mer lukrative. Det irriterer meg også at NRK har reklame på sine nett-tv tjenester og over hele nrk.no.

Meg også skreiv:
3) Som pappa for 6-åring mener jeg NRK er uvurderlig. Å være sikret reklamefritt, trygt og godt barne-TV er gull verdt når alternativet er TV3 og annet fjas.

Sannheten er at NRK tjener gode penger på å markedsføre spin off produkter fra egenproduserte serier som blånisse huer. Dette virker for meg som en halvtimes lang reklamepause.

08.jun.2006 @ 19:50:46
Postet av: Terje

Tiden løper fra NRK, og de vet det. Idag er det vel snart ingen under 30 som ikke har gått over til Podcasts for radio og Bit Torrent for tv. Innen 10 år er hele landet dekket med kjappt og svært billig internettilgang også utendørs. Da blir det streaming og feeds som gjelder. NRK blir noe nostalgisk gamle mennesker kan mimre om. Litt på samme måte som hytter med utedo. Ingen vil ha dem, men alle synes det er 'sååå koselig'.

09.jun.2006 @ 09:40:08
URL: http://www.zzaph.com
Postet av: Bent

Jeg tror fremtidens digitale løsninger vil bli en større utfordring for kommersielle aktører. NRK har lisensen som sikrer inntekter, mens folk kan luke vekk reklame på feks TV2. r forøvrig enig at NRK ikke burde ty til sponsing & reklame, men at de selger spinoff-produkter er helt ok. Dog har de mye å lære av sine svenske kolleger i forhold til seriøs og grundig journalistikk. Å bruke 1/3 av Dagsrevyen på sport & vær er hårreisende!! Ikke har de økonomidekning heller, noe som er skremmende... Skjerp dere!!

09.jun.2006 @ 10:47:35
Postet av: Høyre-velger

I et samfund der all mediaindustrien er styrt med en kapitalistisk hånd, står ofte objektiviteten i fare til fordel for tunge reklamebaserte investeringer i samme selskap fra annonsører. Kanskje spesielt i disse dager med en kraftig bortgang fra de tradisjonelle medier og overgang i mere internett baserte nyhetskanaler. I skyggen av avgjørelser om vinklinger av artikkelene lurer ofte sterke økonomiske konsekvenser for medie selskapet som et slør av korrupsjon for det uavhengige medie. I dag kan man med delvise økonomiske insentiver presse medie selskapene. I ytterste konsekvens høyst i gråmarkedet for hva man kan kalle for korrupsjon. NRK fungerer i denne sammenheng som en markeds-økonomisk uavhengig kanal for nyheter og samfundsdebatter. Også en av årsakene til at NRK jevnlig vinner flest priser når beste program skal kåres hvert år.

Vel å merke kan NRK holde seg til de lavere budsjetterte programmene. Eks. VM som likevel vil vises på norsk TV, hvor et samarbeid med TV2 (som kunne gjort denne samarbeidsavtalen med Canal+), skal koste det norske folk dyrt i lisens penger. Dette kan reklamefinansieres.

NRK er en nødvendighet som norsk opplysnings og nyhetskanal.
Se hva som skjedde når "60-minuttes" (kanskje tidligere et av verdens mest respekterte nyhetsprogram) ble instruert av styre, ledelse og eiere om hvordan de skulle fremstille ulike nyheter. Flere sluttet og det ble et veldig oppstyr !

09.jun.2006 @ 11:06:47
Postet av: Tor Egelien

Storsul, dette er feil. Streiken er ikke over. De LO-organiserte i NRK streiker fremdeles. Tilbudet til NRK er ikke det samme som normalt, vi merker faktisk denne streiken. Jeg må innrømme at jeg hadde forventet litt mer av en som kan mer om media enn folk flest. Tariffkunnskap forventer jeg ikke, men en så signifikant opplysning som at over 900 fremdeles er i streik burde være kjent.
;-)

13.jun.2006 @ 15:26:28
Postet av: Tor Egelien

Storsul du tar feil. Streiken er ikke over. Det er over 900 LO-medlemmer i NRK som fremdeles er i streik. NRKs tilbud på radio og TV er ikke det samme som før streiken. Selv om jeg er enig i resten av det du skrev synes jeg man kan forvente at en med medier som fagfelt venter med ett slikt innlegg til streiken faktisk er over.
;-)

14.jun.2006 @ 12:36:58
Postet av: Tanja Storsul

Tor Egelien, Du har helt rett. LOs medlemmer i NRK streiker fortsatt og tilbudet på NRK er ikke som det pleier. Men - poenget mitt blir det samme - nemlig at NRK er mer enn TV og at lisensen også finansierer radiosendingene. Det er det lett å glemme.

15.jun.2006 @ 20:30:40

Skriv en ny kommentar :

Navn:
Husk meg?

E-post:


URL:


Kommentar:


Vi oppfordrer til bruk av fullt navn. Signerte uttalelser har større tyngde. Anonyme innlegg vil bli gjenstand for strengere moderering.

Trackback
Trackback-URL for denne posten:
http://app.blogg.no/index.bd?fa=tb.add&id=1427058
hitsimg